Aangekomen in Dover

5 juni 2018 - Prinses Beatrixhaven, Nederland

Elske is in slaap gevallen. Doodop. Rond 16 uur, dus 15 uur UK tijd, zijn we de haven van Dover binnengelopen. Eerst ben ik in slaap gevallen en nu, na het eten, is Els gecrasht. De zee was wel niet te zwaar maar onze koers was amper bezeild en de boot ging goed schuin wat altijd wel vermoeiender is. De regels zijn dat je als zeilboot de ‘grote jongens’ vaarwater haaks moet oversteken en als de wind dan net op kop is en de golven mee doen is het stampen geblazen. Els heeft even moeten overgeven en nadien was het beter. Ik heb wat tegen de regels in gezeild en Els was bang dat we teveel naar het zuiden zouden afdrijven en Dover zouden missen. Maar bon, we zijn goed en wel vast aan de kade.  Op de foto in de haven zie je onder de zaling van de mast het trotse Engelse vlag. En  wij zijn trots om het gedaan te hebben. Voor diegenen die het nog niet geloven, Engeland bestaat echt en er zijn zelfs heel vriendelijke mensen. Straks gaan we nog een toertje wagen in het binnenland.

1. France Heinis:
    5 juni 2018
    Goed Pierre en Els
    ik ben heel trots van Jullie
    Het weer is niet echt warm in Engeland maar in Parijs heeft het ook veel geregent ! bises France
  2. Nico:
    5 juni 2018
    Wauw!
    Ik wist niet dat jullie zo snel de oversteek zouden wagen.
    Geniet nog van de buzz en van Engeland natuurlijk! 😊

Groetjes!
  3. Saskia:
    6 juni 2018
    Dat klinkt toch wel spannend! En wat een voldoening uiteindelijk :-). Konden jullie wel genieten onderweg?
  4. Lisa en Bram:
    6 juni 2018
    Amai, wat een reis! Kleine vraag, wat betekend "onze koers was amper bezeild"?
  5. Pierre:
    8 juni 2018
    Niet bezeild betekend dat de wind niet in zeilen komt, of beter gezegd, op de koers of richting die je wilt nemen om je bestemming te halen, de wind niet in de zeilen komt. Wind van achteren (voor de wind), halve wind, wind die dwars in komt en als laatste, aan de wind ( heel scherp en de boot heel schuin). Op de wind of de wind van voren kan niet en is dus niet bezeild. Als je er aan uit kunt krijg je een punt van mij!
    Morgen vertrekken wij om 7 uur BST (Brittish Summer Time) richting Bembridge Harbour op Isle of Wight. Daarna gaan we waarschijnlijk naar Lymington. maandag zullen we volgens de voorspellingen verwaaid zijn.
    Pierre
  6. Els:
    8 juni 2018
    We hebben heel veel genoten. Soms is het afzien, vroeg opstaan om de stroming mee te hebben, veel golven of juist te weinig wind maar het is altijd anders, vaak verbazend mooi. Vandaag was het een dagje rust in de mooie en luxe maar dure kant van Engeland. Dat hadden we wel nodig. De komende dagen blijft het rustig. Els